Udstiller værker af dansk industrifotograf på Photokina 2012
I dag slår den grafiske branche dørene op til årets Photokina i Køln. I år vil 30 fotografier af den anerkendte industrifotograf Mogens Skou blive udstillet på Sinars stand, hvor de tjener som eksempler på den kvalitet, der kan opnås ved at benytte Sinars udstyr.
Udstyret – og i dette tilfælde Sinar digital-bagstykker – gør det naturligvis ikke alene, og det er på ingen måde tilfældigt, at det netop er danske Mogens Skou, der er inviteret til at udstille på messen. Mogens Skou har mere end 40 års erfaring som professionel reklamefotograf. Mange udfordrende opgaver for danske industrivirksomheder har igennem årene banet vejen for et unikt speciale som industrifotograf.
Sinar fik allerede i 2008 øje på Mogens Skous talent for fotografering af industrimaskiner, fabriksmiljøer og ”den blå mand” som Mogens Skou selv omtaler sine motiver af arbejdssituationer på fabriksgulvet. Siden 2008 har Mogens Skou således fungeret som referencefotograf på Sinars hjemmeside i kategorien ”Solutions/Industry”. Samme anerkendelse er kun tildelt fem andre internationale fotografer – hver med deres unikke speciale.
”Sinar henvendte sig for at høre, om jeg havde nogle industrimotiver, der ville egne sig til at blive udstillet på Photokina. Jeg søgte i mine arkiver og fandt 30 af mine bedste skud, som jeg sendte af sted med det håb, at de ville udvælge et par stykker. Stor var min overraskelse derfor, da de meldte tilbage, at de gerne ville udstille hele samlingen. Med mit kendskab til deres høje kvalitetskrav opfatter jeg naturligvis dette som en stor anerkendelse af mit arbejde”, fortæller Mogens Skou om Sinars beslutning.
Som industrifotograf står Mogens Skou ofte overfor den udfordring at skulle omdanne motiver fra en beskidt og mørk industrihal til et spændende og levende motiv. Det kan også være kolossale og ofte lidet fotogene maskiner i rustfrit stål, der skal præsenteres som ægte state-of-the-art. De svære betingelser tager han som en udfordring. Kundens positive reaktion på at se sit grå og måske lidt triste produktionsapparat omdannet til et flot og levende værksted driver ifølge Mogens Skou værket.
Efter digitalkameraets udbredelse er der en tendens til, at mange virksomheder selv lige knipser et par billeder til brochuren eller hjemmesiden. Det lykkes i nogle få tilfælde, men tåler ikke sammenligning med det professionelle fotografi.
Mogens Skou bruger meget gerne kræfter på at retfærdiggøre brugen af professionelle billeder. ”Mange virksomheder stiller spørgsmålstegn ved, om det nu også er nødvendigt at bruge penge på professionel fotografering. Til det kan jeg kun sige, at billedmaterialet ligesom den øvrige markedsføring afspejler virksomhedens generelle kvalitetsniveau. Hvis man f.eks. gerne vil markedsføre sig på høj kvalitet, falder det hele fuldstændigt til jorden, hvis budskaberne følges op af dårligt belyste billeder og uinspirerende motiver”, fortæller Mogens Skou.
Mogens Skou vil selv være til stede på Photokina for at se, hvordan billederne tager sig ud. Fotografierne udstilles på Sinars stand C028 i hal 4.2.
Se flere artikler her.